To właśnie to zadanie okazało się najtrudniejsze na egzaminie 8-klasisty z języka angielskiego w 2019 roku! Egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego pierwszy raz odbył się w kwietniu 2019 roku. Średni wynik z tego egzaminu to 59%. To nie jest źle, ale raczej średnio. Być może wynikało to z faktu, że był to nowy egzamin i...
Egzamin ósmoklasistyTo zadanie okazało się NAJTRUDNIEJSZE na egzaminie 8-klasisty z angielskiego w 2019

To właśnie to zadanie okazało się najtrudniejsze na egzaminie 8-klasisty z języka angielskiego w 2019 roku!
Egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego pierwszy raz odbył się w kwietniu 2019 roku. Średni wynik z tego egzaminu to 59%. To nie jest źle, ale raczej średnio. Być może wynikało to z faktu, że był to nowy egzamin i nie wiedzieliśmy jeszcze do końca na czym będzie polegał ani też jak się do niego przygotować. Na szczęście macie nas a my Wam wszystko wytłumaczymy. Z pewnością skupimy się na tym, żebyście dokładnie wiedzieli o co w egzaminie chodzi i jak się do niego przygotować. Dla porównania – najwięcej procent otrzymali uczniowie z czytania i słuchania. Najwyżej punktowane zadanie to zadanie, w którym trzeba było dopasować zdania do jednego z 3 tekstów. Tu średni wynik to ponad 80 %, oznacza to, że uczniowie w dużej mierze rozumieją co czytają.
Zadanie nr 13 okazało się najtrudniejsze na egzaminie 8-klasisty, a dotyczyło ono środków językowych.
W zadaniu tym pojawiły się 4 zdania, które trzeba było uzupełnić wykorzystując odpowiednie słówka tak, aby były poprawne gramatycznie i logiczne językowo. To zadanie wykonało poprawnie zaledwie 20 % uczniów, więc w konsekwencji jeden na pięciu uczniów poradził sobie z tym zadaniem.
Pierwsze zdanie z zadania 13 wyglądało tak:
She is a good student. She is (interest/ in/ learn)……………………………………. new things.
Co trzeba było wiedzieć, żeby wykonać to zadanie? Po pierwsze należało wiedzieć, że przymiotniki dotyczące stanu osób kończą się na -ed, na przykład: jestem znudzona = I am bored ALE coś jest nudne = it is boring
tak samo ja jestem zainteresowana = I am interested ALE coś jest interesującego = it is interesting
Co dalej? Słówko LEARN. musicie wiedzieć, że po sformułowaniach interested in, looking for… dodajemy czasownik z końcówką -ing. Dlatego poprawnie uzupełnione zdanie powinno brzmieć:
She is a good student. She is interested in learning new things.
Przede wszystkim, rozwiązując tego typu zadanie ważne jest to, żebyście nie zmieniali kolejności wyrazów podanych w nawiasie. Pamiętajcie – możecie coś dodać, ale nie możecie zmienić kolejności słów.
Drugie zadanie wyglądało tak:
Bob, (be/ you/ old) …………………………… than your sister?
Tu niestety uczniowie nie zrozumieli, że nie mówimy o Bobie, tylko zadajemy Bobowi pytanie – mówimy do Boba, a raczej zadajemy mu pytanie. Tu należy – odmienić czasownik BE oraz stworzyć stopień wyższy od przymiotnika OLD. Dlatego poprawne zdanie brzmi tak: Bob, are you older than your sister?
Trzecie zadanie tak się przedstawiało:
What (she/ look/ for)………………………………. now? Has she lost her phone again?
W tym zdaniu mamy dużo podpowiedzi: na końcu znajduje się słówko NOW, które sugeruje nam, że coś dzieje się w tej chwili, czyli wykorzystujemy czas Present Continuous. Wiemy, że czas Present Continuous wymaga: osoby + czasownika być w odp. formie + czasownika z końcówką -ing. A więc:
What is she looking for now? Has she lost her phone again?
Dlaczego musi być: is she zamiast she is? Bo zadajemy pytanie i musimy wtedy zastosować inwersję. A co z końcówką tego zdania? Has she lost her phone again? To zdanie jest typowym dystraktorem egzaminacyjnym, czyli ma za zadanie wprowadzić was w błąd. Nie dajcie się nabrać!
Zadanie czwarte:
Oops, I have to go back home. I’ve taken a pair of my (father/ shoe) …………….. by mistake. He will be angry.
To zadanie miało pokazać, czy zdający potrafią posługiwać się tzw. dopełniaczem saksońskim, czyli powiedzieć do kogo należą jakieś rzeczy. Powstaje on poprzez dodanie końcówki ‘s. Np. torebka Kasi = Kasia’s bag. Plecak Tomka = Tomek’s school bag. Ponadto należało w tym zdaniu postawić na liczbę mnogą w słówku “shoe”
A tak wygląda poprawnie zbudowanie zdanie:
Oops, I have to go back home. I’ve taken a pair of my father’s shoes by mistake. He will be angry.
Pamiętajcie, każde zadanie można wyćwiczyć. Śmiało korzystajcie z pomocy Great Way School. Śledźcie nas na instagramie i facebooku. Z nami jesteście w stanie nauczyć się bardzo dużo!
Jak będzie w tym roku? Które zadanie będzie najtrudniejszym na egzaminie 8-klasisty z języka angielskiego? A może wszystkie będą dla Was łatwe, jeśli będziecie uczyć się z nami? Mamy nadzieję, że wyniki w tym roku będą lepsze z pomocą Great8! Dlatego zacznij od ćwiczenia funkcji językowych – bezpłatne materiały otrzymasz od nas rejestrując się na newsletter pod tym linkiem.
Na koniec zachęcamy Was do obejrzenia filmu, w którym Kasia omawia całe zadanie. Dzięki niemu jeszcze łatwiej będzie Wam rozwiązywać tego typu zadania oraz przygotować się do egzaminu.